woensdag 14 mei 2014

Vragen bij het nieuwe werken

Bron: helmutsmits.nl
Het is moeilijk om een definitie te vinden van ‘het nieuwe werken’. Zo nieuw als de manier van werken is, zo nieuw zijn ook de definities die er aan gegeven worden. En zoals zo vaak het geval is, zijn ook deze nieuwe definities onderhevig aan voortdurende herdefiniëring. Dit wordt versterkt doordat ‘het nieuwe werken’ nooit als methode, systeem of afspraak is geïntroduceerd en daarmee nooit vast omkaderd is geweest. Wat de definitie uiteindelijk ook mag zijn, hoe ‘het nieuwe werken’ er in theorie uiteindelijk ook uit mag zien, in de praktijk zijn velen het erover eens wat het inhoudt: thuis werken, je eigen werktijd indelen en zelf verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van je werkzaamheden. Deze praktische invulling roept echter veel vragen op. In deze post worden enkele voorbeelden van prangende vragen genoemd.


 
Is ‘het nieuwe werken’ ook geschikt voor de mensen in mijn bedrijf of is het eigenlijk bedoeld voor andere branches?

Als ‘het nieuwe werken’ inhoudt dat mijn mensen hun werkzaamheden zelf indelen, waar heb ik dan nog een teamleider of projectleider voor nodig?

Als al mijn werknemers thuis gaan werken, ben ik dan in materiële zin verantwoordelijk voor de communicatie en moet ik ze dan van laptops en telefoons voorzien?

Kan ik ‘het nieuwe werken’ van toepassing laten zijn op al mijn werknemers of zijn er functies of functiegroepen waarvoor deze manier van werken niet geschikt is?

Als iedereen bezig is thuis in zijn of haar eigen tijd te werken, hoe organiseer ik dan cohesie en coöperatie?

Als ‘het nieuwe werken’ inhoudt dat mijn mensen hun werkzaamheden op zelf geplande momenten uit gaan voeren, hoe zorg ik er dan voor dat de contactmomenten met klanten op tijdstippen zijn dat bij de klant de juiste personen aanwezig zijn?

Hoe ver gaan de rechten van werknemers als een directeur of manager besluit ‘het nieuwe werken’ in te voeren?

Als iedereen volgens ‘het nieuwe werken’ werkt, kan ik dan de huur voor de kantoorruimte die mijn bedrijf tot nu toe innam opzeggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten